NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Ανησυχείτε για τη μνήμη σας; Δραστηριοποιηθείτε!

Ακόμη και μικρές αλλαγές στο επίπεδο της μνήμης σας, μπορεί να αποτελούν σημάδι της μείωσης των γνωστικών σας ικανοτήτων. Κάντε μια αξιολόγηση.

Οι δυσκολίες μνήμης αποτελούν ολοένα και πιο συχνό φαινόμενο με το πέρας της ηλικίας στους περισσότερους από εμάς. Ακόμη και αν ο ιατρός σας θεωρεί ότι η μνήμη σας είναι φυσιολογική για την ηλικία σας, μπορεί δικαίως να ανησυχείτε για κενά μνήμης, τα οποία σας φαίνονται νέα ή ασυνήθιστα. Νεότερα ερευνητικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι μερικές φορές (αλλά όχι πάντα) τέτοιες αλλαγές μπορεί να αποτελούν ένδειξη μελλοντικής έκπτωσης. Αλλά αυτό δεν αξίζει να μας πανικοβάλει, απλώς να το εξετάσουμε πιο προσεκτικά.

«Δεν θα θέλαμε να ανησυχήσουμε τον κόσμο ότι εάν για παράδειγμα ξεχάσει τα κλειδιά του, διαφαίνεται ότι θα νοσήσει από τη νόσο του Alzheimer», αναφέρει η νευροψυχολόγος Rebecca Amariglio από την Ιατρική Σχολή του Harvard. «Αλλά ολοένα και επικρατεί η άποψη, ότι αυτού του είδους οι ανησυχίες δεν είναι καλό να τις αγνοούμε. Θα ωφελούσε εάν τις αναφέραμε σε έναν ειδικό ιατρό και λαμβάναμε μια αξιολόγηση».

Ενδείξεις απώλειας μνήμης: πότε πρέπει να ανησυχείτε;*

Πιθανές ενδείξεις λόγω ηλικίας

  • Μπαίνοντας σε ένα δωμάτιο να ξεχάσετε το λόγο που μπήκατε.
  • Δυσκολία στην ανάκληση των ονομάτων ατόμων που δεν σας είναι οικεία.
  • Αλλαγή στη μνήμη σας συγκριτικά με όταν ήσασταν νεότερος
  • Αλλαγές στη μνήμη παρόμοιες με άλλων ατόμων στην ηλικία σας
  • Να τοποθετείτε αντικείμενα σε λάθος θέση, αλλά μετά να ανακαλείται που τα τοποθετήσατε.

Πιθανά σημάδια γνωστικών ελλειμμάτων

  • Να χαθείτε σε οικείο περιβάλλον.
  • Δυσκολία στην ανάκληση σημαντικών πληροφοριών πρόσφατων γεγονότων.
  • Δυσκολία στην παρακολούθηση της πλοκής μιας σειράς της τηλεόρασης ή ενός βιβλίου, εξαιτίας δυσκολιών μνήμης.
  • Αλλαγές στη μνήμη σε χειρότερο βαθμό συγκριτικά με άλλα άτομα της ηλικία σας.
  • Να τοποθετείτε αντικείμενα σε λάθος θέση, χωρίς μετά να μπορείτε να τα τοποθετήσετε στις σωστές τους θέσεις.

*Πηγή: Rebecca Amariglio, Harvard Medical School

Μια πρόσφατη έρευνα, βασισμένη στα αποτελέσματα του τμήματος Νοσηλευτικής του Harvard, εξέτασε το κατά πόσο οι υποκειμενικές αιτιάσεις για δυσκολίες ή προβλήματα μνήμης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό των ατόμων με νοητική έκπτωση. Η έκπτωση των νοητικών λειτουργιών υποδηλώνει την έκπτωση της μνήμης αλλά και την επιδείνωση σε επίπεδο συλλογισμού. Τέτοιου είδους ελλείμματα, μπορούν να εξελιχθούν κάποιες φορές (όχι πάντα) σε άνοια.

Περισσότερες από 17.000 γυναίκες συμμετείχαν στην συγκεκριμένη έρευνα, η πλειονότητα των οποίων ήταν στην ηλικία περίπου των 70 ετών. Οι ερευνητές ρώτησαν τις συμμετέχουσες εάν είχαν αντιληφθεί κάποια από τις 7 κατηγορίες μνημονικής έκπτωσης. Ταυτόχρονα χορηγήθηκαν και δύο βασικά εργαλεία μέτρησης της νοητικής έκπτωσης. Οι γυναίκες που ανέφεραν συγκεκριμένες διαφοροποιήσεις στη μνημονική τους λειτουργία, όπως για παράδειγμα να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν μια συζήτηση ή την πλοκή μια σειράς στην τηλεόραση ή ακόμη να αντιλαμβάνονται ότι η μνήμη τους είναι πιο εξασθενημένη συγκριτικά με άλλα άτομα της ηλικίας τους, είχαν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν ενδείξεις νοητικής έκπτωσης.

Παρόλα αυτά, κάποιες ανησυχίες των συμμετεχόντων για τη μνήμη τους δεν έδειξαν να συσχετίζονται με την γνωστική έκπτωση, όπως για παράδειγμα το να ξεχνάει κάποιος το λόγο που εισήλθε σε ένα δωμάτιο ή το να τοποθετεί κλειδιά ή πορτοφόλι σε λάθος θέση περιστασιακά. Τέτοιες δυσκολίες στη μνημονική διεργασία θεωρούνται συνήθως μικρής σημασίας και συσχετίζονται με την ηλικία.

Τι σημαίνει αυτό για εσάς
Η αυτοπαρατήρηση των αλλαγών στις μνημονικές διεργασίες για τον εντοπισμό των ατόμων που μπορεί να έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν γνωστική έκπτωση, είναι μια νέα άποψη, η οποία χρήζει έρευνας. Η επισήμανση αλλαγών στη μνήμη μας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι σίγουρα θα εμφανίσετε γνωστικά ελλείμματα ή άνοια. Αλλά σίγουρα όμως δεν είναι καλό να την αγνοήσετε.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, θα ήταν καλό να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό ιατρό, ώστε να κάνετε μια ενδελεχή αξιολόγηση, όπως αναφέρει η Dr. Amariglio. Η αρχική αυτή εκτίμηση μπορεί να συγκριθεί με τις τυχόν αλλαγές στην μνήμη σας, εάν αυτό προκύψει αργότερα. Εν τω μεταξύ, σε περίπτωση που παρατηρήσετε να συμβαίνουν μικρές δυσκολίες στη μνήμη σας, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να τις αντισταθμίσετε (βλέπε «Χρήσιμες συμβουλές για τη μνήμη»). Και καθότι δεν υπάρχει καμία ιατρική θεραπεία για την εξασθένηση των γνωστικών λειτουργιών, μπορείτε να κρατήσετε τον νου σας οξύ με την άσκηση, τη σωστή διατροφή, και παραμένοντας πνευματικά διαυγής.

Χρήσιμες συμβουλές για τη μνήμη

  • Φυλάσσετε τα κλειδιά, το κινητό και τα γυαλιά σας στο ίδιο πάντα μέρος.
  • Εστιάστε την προσοχή σας όταν χρειάζεται να θυμηθείτε λεπτομέρειες.
  • Κάντε ένα πράγμα τη φορά. Οι ταυτόχρονες ενασχολήσεις αυξάνουν τις δυσκολίες στη μνήμη.
  • Επαναλάβετε τα ονόματα νέων γνωριμιών σας είτε χαμηλόφωνα είτε φωναχτά.
  • Συνδέστε το όνομα ενός ανθρώπου με έναν ρυθμό ή μια εικόνα.
  • Επαναλάβετε σημαντικά γεγονότα/ λεπτομέρειες κατά τη συζήτησή σας με κάποιον.
  • Εξαλείψτε τους περισπασμούς όταν προσπαθείτε να μάθετε κάτι.
  • Διαβάστε τις οδηγίες περισσότερο από μια φορά και σε διαφορετικές περιστάσεις.

Πηγή: https://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mens_Health_Watch/2014/August/worried-about-your-memory-take-action

© 2000-2014 Harvard University. All rights reserved.
 

Διαβάστε επίσης:

  Συμβουλές για γονείς σχετικά με τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό

  Κεφαλαλγία στα παιδιά σχολικής ηλικίας και πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν

  Ανησυχείτε για τη μνήμη σας; Δραστηριοποιηθείτε!

  Βοηθήστε το μικρό παιδί σας να διαχειριστεί τα στρεσογόνα γεγονότα

  Πόση ζάχαρη καταναλώνουμε;

  Μήπως οι γονείς τελικά υπερσιτίζουν τα παιδιά τους;

  Η καλύτερη πηγή των βιταμινών; Το πιάτο σας, όχι το ντουλάπι με τα φάρμακα

  Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά με την εργασία τους για το σπίτι

  Το μέγεθος των μερίδων είναι σημαντικό στην επιλογή και στην κατανάλωση υγιεινών τροφών

  Νικήστε τη μεσημεριανή πτώση της ενέργειας στην εργασία

  Εκπαιδεύστε το παιδί σας να τρώει λαχανικά

  Καθημερινή προστασία από τον ήλιο

  Περίοδος των διακοπών: συμβουλές για ένα ανέμελο καλοκαίρι στην Ευρώπη

  Αύξηση του σωματικού βάρους κατά την εμμηνόπαυση: Μειώστε την εξάπλωση στη μέση ηλικία