NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Πρόληψη Μυοσκελετικών Προβλημάτων στο Γραφείο

Ο εργασιακός χώρος είναι ο χώρος στον οποίο οι εργαζόμενοι δαπανούν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους. Ανεξαρτήτως της φύσης της εργασίας, αν δηλαδή είναι χειρωνακτική ή γραφείου, το εργασιακό περιβάλλον μπορεί να αποδειχθεί εχθρικό για όλους, καθώς νοσήματα, όπως οι μυοσκελετικές παθήσεις μπορούν να κάνουν την εμφάνισή τους. Ως μυοσκελετικές παθήσεις θα μπορούσαν να οριστούν μια σειρά από φλεγμονώδεις και εκφυλιστικές παθήσεις που οδηγούν σε πόνο και λειτουργικές βλάβες του μυοσκελετικού συστήματος.

Τα αίτια που προκαλούν τη βλάβη των σωματικών δομών (σε μύες, συνδέσμους, τένοντες, αρθρώσεις, νεύρα ή κυκλοφορικό σύστημα) και σχετίζονται με το εργασιακό περιβάλλον στο γραφείο, προκαλούνται είτε από φυσικούς παράγοντες (άσκηση δύναμης, δακτυλογράφηση για μεγάλο χρονικό διάστημα ή εν γένει άσκηση συνεχούς πιέσεως σε κάποιο σημείο του σώματος για παρατεταμένο διάστημα) είτε από ψυχοκοινωνικούς παράγοντες όπως υψηλοί επαγγελματικοί στόχοι, υπερβολικός φόρτος εργασίας, μειωμένα χρονικά περιθώρια εκπλήρωσης εργασιών, κλπ., που λειτουργούν ως στρεσογόνοι παράγοντες.

Αν είστε εργαζόμενος γραφείου και δουλεύετε με ηλεκτρονικό υπολογιστή, μπορεί να γίνει αποφυγή της υπερβολικής καταπόνησης με περιοδικά διαλείμματα. Το γραφείο πρέπει να βρίσκεται στο κατάλληλο ύψος, ώστε οι πήχεις σας να χρησιμοποιούν άνετα το πληκτρολόγιο, σχηματίζοντας μια γωνία 70 με 90 μοίρες σχετικά με το σώμα σας. Η οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή πρέπει να απέχει σε μια απόσταση ενός βραχίονα από το σώμα σας. Η επιλογή σωστού καθίσματος παίζει σπουδαίο ρόλο για την αποφυγή της καταπόνησης του λαιμού και της πλάτης. Τα μάτια, ως προς την κόπωση, επηρεάζονται πιο άμεσα από τη μακροχρόνια χρήση του υπολογιστή, γι’ αυτό φροντίστε όταν εργάζεστε μπροστά στην οθόνη να ανοιγοκλείνετε πλήρως τα μάτια σας και να κοιτάζετε συχνά μακριά. Αν γίνεται συχνή χρήση του τηλεφώνου μπορεί να οδηγήσει σε καταπόνηση των μυών του λαιμού και της πλάτης, γι’ αυτό φροντίστε να προμηθευτείτε ακουστικά και μικρόφωνο που εφαρμόζει στο κεφάλι. Τα καλώδια πρέπει να είναι συγκεντρωμένα σε ένα σημείο όχι μόνο για λόγους αισθητικής όσο για αποφυγή ατυχήματος.

  
Μέτρα πρόληψης:

• Κατά τη διάρκεια καθιστικής εργασίας, οι ώμοι πρέπει να είναι χαλαροί. 

• Η οθόνη του υπολογιστή σας να είναι ακριβώς απέναντί σας και λίγο πιο χαμηλά από τον οριζόντιο άξονα των ματιών σας, ώστε αυχένας και οθόνη να είναι σε ευθεία.

• Δώστε ιδιαίτερη έμφαση στη στήριξη της μέσης. Το κάθισμα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να την στηρίζει, αλλά αν αυτό δεν είναι εφικτό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μαξιλάρι.

• Η πλάτη του καθίσματος δεν πρέπει να προδιαθέτει σε κύφωση της σπονδυλικής στήλης.

• Το ύψος των αγκώνων σας να είναι τουλάχιστον στο ύψος του γραφείου. 

• Η σωστή στάση για τα πόδια είναι με τα γόνατα λίγο πιο ψηλά από την αρχή του μηρού, και να πατάνε καλά στο δάπεδο ή στο υποπόδιο.

• Όταν πληκτρολογείτε στον υπολογιστεί προσέξτε έτσι ώστε οι καρποί σας να είναι σε ευθεία με τον πήχη και ο πήχης σας να στηρίζεται στο τραπέζι όταν χρησιμοποιείτε το ποντίκι.

• Το άνω μέρος της οθόνης να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο ή λίγο χαμηλότερα από το επίπεδο των ματιών. 

• Γενικά εφαρμόζετε τον κανόνα των 90 μοιρών στη στάση του σώματος.

• Οι βραχίονες του καθίσματος θα πρέπει να τοποθετούνται στο ύψος των αγκώνων οι οποίοι πρέπει να βρίσκονται σε ελαφρά απαγωγή και η γωνία του πήχη με τον βραχίονα του σώματος να είναι περίπου 90 μοίρες. 


Πηγές: Αφιέρωμα ΕΛΙΝΥΑΕ, Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας, τεύχος 32, Οκτ-Νοεμ-Δεκ 2007 Εργονομική ανάλυση και μυοσκελετικά προβλήματα που σχετίζονται με την εργασία Τσακλής  Παναγιώτης, Αγγελάκης, Ιωάννης
http://hdl.handle.net/10184/743
www.eurofound.europa.eu
http://www.iatronet.gr/newsarticle.asp?art_id=3155