NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Πρόληψη Μυοσκελετικών Προβλημάτων στη Χειρωνακτική Εργασία

Τα προβλήματα των μυοσκελετικών παθήσεων αποτελούν κοινό τόπο για τους Ευρωπαίους: πιο συγκεκριμένα στα 27 κράτη της ΕΕ, το 25% του εργαζόμενου πληθυσμού έχει πόνους στην πλάτη (οσφυαλγίες) και το 23% έχει μυαλγίες. Πάνω από τους μισούς (62%) εκτελούν  για μεγάλο διάστημα της ημέρας εργασίες οι οποίες απαιτούν επαναλαμβανόμενη κίνηση των χεριών και των βραχιόνων. Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό (46%) αναγκαστικά βρίσκεται σε επίπονες ή κουραστικές στάσεις και τέλος το 35% πρέπει να σηκώνει βάρος.

Τα πιο συχνά μυοσκελετικά προβλήματα που παρουσιάζονται στην χειρωνακτική εργασία είναι η οσφυαλγία και η μυαλγία. Ιδιαίτερο πρόβλημα παρατηρείται στον τομέα της γεωργίας, όπου:

• Το 60% περίπου των εργαζομένων σε γεωργικές και αλιευτικές δραστηριότητες εκτίθεται σε επώδυνες στάσεις του σώματος τουλάχιστον τις μισές από τις ώρες εργασίας, ποσοστό μεγαλύτερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο. 

• Το 50% περίπου των εργαζομένων στις προαναφερθείσες δραστηριότητες μεταφέρουν βαριά φορτία τουλάχιστον τις μισές από τις ώρες εργασίας. 

• Περισσότεροι από το 50% των εργαζομένων στους τομείς της γεωργίας και της αλιείας εκτίθεται σε επαναλαμβανόμενες κινήσεις των χεριών τουλάχιστον τις μισές από τις ώρες εργασίας. 

Μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι εργάζονται στους κλάδους της γεωργίας και των κατασκευών κινδυνεύουν περισσότερο από παθήσεις της οσφυϊκής χώρας ενώ όσοι εργάζονται στους κλάδους της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας κινδυνεύουν περισσότερο από μυοσκελετικές παθήσεις των άνω άκρων. 


Μέτρα πρόληψης:

• Να σηκώνετε βάρος πάντα με λυγισμένα πόδια.

• Να φοράτε προστατευτική ζώνη σε περίπτωση που η εργασία σας σχετίζεται με την άρση βαρών.

• Να αποφεύγετε τη συνεχόμενη σκυμμένη θέση. 

• Η πίεση που ασκούν τα χέρια σε μια εργασία να προέρχεται από το δύναμη του κορμού.

• Η κοιλιά και η μέση να είναι πάντα σφιγμένες σε κινήσεις απότομες και επιβαρυντικές για το σώμα.

• Σηκώνετε και μεταφέρετε το φορτίο με ίσιους τους βραχίονες. 

• Στην ανύψωση φέρτε το φορτίο όσο πιο κοντά γίνεται στο σώμα σας.

• Χρησιμοποιείστε τους μύες των ποδιών κατά την ανύψωση.

• Στην ανύψωση τοποθετήστε τα πόδια σας γύρω από το φορτίο και το σώμα σας πάνω από αυτό ή προσπαθήστε να φέρετε το σώμα σας όσο πιο κοντά γίνεται στο φορτίο και μπροστά από αυτό. 

• Στην ώθηση και στην έλξη να χρησιμοποιείται το ίδιο το βάρος του σώματος - όταν σπρώχνετε να σκύβετε μπροστά, όταν τραβάτε να σκύβετε πίσω. 

• Κατά την ώθηση να αποφεύγετε να στρίβετε ή να γυρίζετε τον κορμό και να σκύβετε. 

• Αν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, φροντίστε να μειώσετε το βάρος σας, αφού είναι γνωστό ότι το υπερβάλλον βάρος επιδεινώνει υπάρχουσες καταστάσεις μυοσκελετικής φύσεως π.χ. οσφυαλγία.  


Πηγές: Αφιέρωμα ΕΛΙΝΥΑΕ, Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας, τεύχος 32, Οκτ-Νοεμ-Δεκ 2007
Εργονομική ανάλυση και μυοσκελετικά προβλήματα που σχετίζονται με την εργασία Τσακλής  Παναγιώτης, Αγγελάκης, Ιωάννης
http://hdl.handle.net/10184/743
www.eurofound.europa.eu
http://www.iatronet.gr/newsarticle.asp?art_id=3155
http://osha.europa.eu/el/sector/agriculture/msds