NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Η Πρόληψη της Οστεοπόρωσης

Η οστεοπόρωση μπορεί να οριστεί ως τη νόσο που χαρακτηρίζεται από χαμηλή οστική μάζα του οστού οδηγώντας σε αυξημένη ευθραυστότητα και συνεπώς σε αυξημένο κίνδυνο κατάγματος. Το χαρακτηριστικό της γνώρισμα, στην προχωρημένη μορφή της είναι η ‘καμπούρα’ που σχηματίζεται στην πλάτη συνήθως των γηραιών γυναικών και εκτός από το αισθητικό μέρος που επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογική διάθεση των πασχουσών, είναι εξαιρετικά επίπονη η ύπαρξή της.

Τα αίτια της απώλειας της οστικής πυκνότητας και περιεκτικότητας των οστών σε μεταλλικά άλατα βρίσκονται στην αναντιστοιχία μεταξύ της ταχύτητας δημιουργίας νέας οστικής ουσίας και αποικοδόμησης της παλαιάς. Η οστεοπόρωση, συνήθως, προκαλείται από επιτάχυνση των φυσιολογικών αλλαγών, που εμφανίζονται με τη γήρανση, οδηγώντας σε απώλεια οστικού ιστού. Αυτό έχει ως δυσάρεστη συνέπεια την πρόκληση καταγμάτων στα οστά ακόμα και με την παραμικρή πίεση, όπως είναι η ανέλκυση βάρους. Επιπλέον, έχουν σημειωθεί περιπτώσεις όπου τα κατάγματα συμβαίνουν δίχως την ύπαρξη κάποιου εξωτερικού παράγοντα. Τα σημεία που θεωρούνται πιο ευαίσθητα και εκτεθειμένα στα κατάγματα της οστεοπόρωσης είναι οι σπόνδυλοι, οι καρποί και η κεφαλή του μηριαίου οστού.

Οι παράγοντες κινδύνου που καθιστούν ένα άτομο πιο επιρρεπές στην εκδήλωση της νόσου είναι η προχωρημένη ηλικία, ο σωματικός τύπος (οι λεπτές και αδύνατες γυναίκες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να χάσουν οστική πυκνότητα με το πέρας του χρόνου), η κληρονομικότητα, η φυλή (ασιάτες και λευκοί), απώλεια οιστρογόνων, χαμηλά επίπεδα ασβεστίου και βιταμίνης D, αδράνεια (έλλειψη σωματικής άσκησης), κάπνισμα, κατανάλωση αλκοόλ, μακροχρόνια χρήση φαρμάκων (κορτικοστεροειδών, και αντιεπιληπτικών), ορισμένες εγχειρήσεις στο πεπτικό σύστημα και τέλος ορισμένες ιατρικές καταστάσεις (νευρογενής ανορεξία, καρκίνος, νοσήματα του συκωτιού, κοιλιοκάκη και υπερπαραθυρεοειδισμός).

Αντίθετα με όσα πιστεύουν οι περισσότεροι, η οστεοπόρωση μπορεί να προληφθεί στην πλειοψηφία των ατόμων αρκεί να ακολουθηθούν ανάλογα μέτρα:

• Λήψη αρκετού ασβεστίου και βιταμίνης D.
• Ασκηση. Στην πρόληψη της οστεοπόρωσης έχει παρατηρηθεί ότι η άρση βαρών συντελεί σημαντικά στην ενδυνάμωση της οστικής μάζας.
• Αποφυγή – διακοπή καπνίσματος και αλκοόλ. Αμφότερα συμβάλλουν στην μείωση της οστικής μάζας.
• Ενημέρωση ιατρού στην περίπτωση που ένας από τους δύο γονείς είχε οστεοπόρωση.
• Σε περίπτωση λήψης κορτικοστεροειδών, αντιεπιληπτικών ή θυρεοειδικών φαρμάκων χρειάζεται η γνώμη του γιατρού για το ενδεχόμενο εξέτασης οστικής πυκνότητας ή την λήψη ειδικών μέτρων για την πρόληψη της οστεοπόρωσης.
• Πραγματοποίηση εκτίμησης του κινδύνου και λήψη αντίστοιχων μέτρων.
• Ενημέρωση σχετικά με τη θεραπεία υποκατάστασης ορμονών.
• Τακτική παρακολούθηση και λήψη 1.000 mg ασβεστίου την ημέρα (1.500 mg αν δεν γίνεται θεραπεία υποκατάστασης ορμονών).
• Προγραμματισμός τακτικής άσκησης. Αύξηση της δύναμης, της ευλυγισίας και της ισορροπίας, χαρακτηριστικά τα οποία τείνουν να μειώνονται με τη γήρανση.

Στην ηλικία άνω των 65 η απώλεια οστικής μάζας δεν οφείλεται στην έλλειψη των οιστρογόνων, αλλά στη μειωμένη ικανότητα του οργανισμού να απορροφά τα μεταλλικά άλατα. Εκτός λοιπόν από τις προηγούμενες συμβουλές, θα πρέπει να ακολουθηθούν και οι εξής:

• Αύξηση λήψης ποσότητας ασβεστίου. Η καθημερινή ποσοστιαία δόση που πρέπει να λαμβάνεται από τον οργανισμό είναι 1.500 mg και 400 – 800 IU βιταμίνης D για τη βελτίωση της απορρόφησης του ασβεστίου. Το 90% της βιταμίνης D συντίθεται από τον οργανισμό όταν εκτίθεται το δέρμα μας στον ήλιο.
• Σύμφωνα με τους ειδικούς, τον χειμώνα πρέπει να εκθέτει κανείς το δέρμα των χεριών, των ποδιών και του προσώπου του στον ήλιο τουλάχιστον μισή ώρα το πρωί και μισή ώρα το απόγευμα, ενώ το καλοκαίρι χρειάζονται 15 λεπτά το πρωί και 15 το απόγευμα (χωρίς αντηλιακό και χωρίς η ηλιοθεραπεία να γίνεται τις ώρες που «καίει» ο ήλιος).
• Το παράγωγο IU, της βιταμίνης D, θα το βρείτε στις τροφές (μουρουνέλαιο, ψητή ρέγκα, παστή ρέγκα, μαγειρεμένος σολομός, μαγειρεμένο σκουμπρί, τόνος σε λάδι, σαρδέλες σε λάδι, εμπλουτισμένο γάλα, ομελέτα (δύο αυγά, τυρί), μαργαρίνη εμπλουτισμένη, βραστά αυγά, μακαρόνια με τυρί, μαγειρεμένο συκώτι ή βοδινό.

Πηγή:Harvard Medical School
Υπηρεσία Διατροφικών Συμπληρωμάτων (ODS), Εθνικά Ιδρύματα Υγείας (NIH), ΗΠΑ / δρ Μάϊκλ Φ. Χόλικ, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Βοστώνης health.ana.gr
http://www.healthvisitor.gr/osteoporosis.html