NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Πρόληψη για την Απώλεια της Ακοής στους Εφήβους

Ζώντας σε μια πολύβουη καθημερινότητα, τα αυτιά μπορούν να πάθουν σοβαρές βλάβες ιδίως στα άτομα που βρίσκονται στην φάση της ανάπτυξης. Το πρόβλημα του θορύβου που πλήττει «αθόρυβα» τους νέους σήμερα οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, γίνεται σταδιακά και μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια σημαντικού μέρους της ακοής. Το Εθνικό Ίδρυμα Επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας (ΝΙΟSΗ) των ΗΠΑ αναφέρει ότι ήχοι της τάξεως των 110 ντεσιμπέλ μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στην ακοή έπειτα από 1 λεπτό και 29 δευτερόλεπτα έκθεσης.

Μάλιστα, αν εκτεθεί κάποιος σε ήχους τόσο δυνατούς ώστε να αισθανθεί πόνο έστω για μια φορά, αρκεί για να υποστεί μη αναστρέψιμες βλάβες. Όταν υποστούν βλάβη τα τριχοειδή κύτταρα του αυτιού δεν διορθώνονται ούτε αντικαθίστανται. Ο πάσχων μπορεί να δυσκολεύεται να ακούει τους υψηλής συχνότητας ήχους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται ορισμένοι ήχοι που εκπέμπουμε όταν μιλάμε και οι φωνές των γυναικών και των παιδιών. Άλλη συνέπεια μπορεί να είναι το βουητό των αυτιών.

Υπάρχει ένας απλός γενικός κανόνας για να καταλάβει κανείς αν εκτίθεται σε επικίνδυνα δυνατή ένταση• κάθε φορά που αναγκάζεται να φωνάζει για να τον ακούσει ο διπλανός του, πιθανότατα εκτίθεται σε επικίνδυνα δυνατό ήχο.Η μείωση της ακοής λόγω του θορύβου μπορεί να συμβεί με δύο τρόπους: από τη σύντομη έκθεση σε πάρα πολύ δυνατό ήχο ή από τη συνεχή έκθεση σε μέτριου επιπέδου ήχους. Ξεκινώντας από το περιβάλλον της οικίας, πολλές φορές η ένταση από την (τις) τηλεοράση(-σεις), DVD και παιχνίδια ηλεκτρονικών υπολογιστών ακούγονται τόσο δυνατά ώστε οι ένοικοι δεν ακούν το κουδούνι της πόρτας ή το τηλέφωνο. 

Επιπλέον, ακολουθώντας τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις, οι γονείς αγοράζουν στα παιδιά ιδιαίτερα θορυβώδη παιχνίδια και στους εφήβους ατομικά συστήματα ήχου τα οποία επιβαρύνουν την ακοή τους. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των ντεσιμπέλ που εξαπολύουν αυτά τα παιχνίδια – συστήματα ήχου αρκεί να αναφέρουμε ότι  εγκεκριμένα παιχνίδια από αρμόδιες υπηρεσίες ανά τον κόσμο, μπορεί να εκπέμπουν ήχους έως 138 ντεσιμπέλ- τόσα εκπέμπει όμως και ένα... τζετ την ώρα της απογείωσης! Η επιστημονική κοινότητα προβληματίζεται ιδιαίτερα με το γεγονός ότι οι έφηβοι χρησιμοποιούν συνεχώς φορητές συσκευές αναπαραγωγής μουσικών αρχείων (mp3, mp4, IPod κλπ) στη μέγιστη ένταση. Η μέγιστη ένταση ενός mp3 player όμως φτάνει περίπου σε 105 ντεσιμπέλ. Ο ήχος αυτός είναι 100 φορές εντονότερος από όσο ένας ήχος των 85 ντεσιμπέλ, που θεωρείται το όριο πάνω από το οποίο αρχίζουν οι βλάβες της ακοής (για κάθε αύξηση του ήχου κατά 10 ντεσιμπέλ πάνω από τα 85, η έντασή του δεκαπλασιάζεται).

Η έκθεση σε δυνατούς ήχους δεν επηρεάζει όμως μόνο την ακοή αλλά και την ικανότητα μάθησης. Μελέτες του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς (2002) έδειξαν ότι ακόμα και ο μέτριος ήχος του περιβάλλοντος επηρεάζει την συγκεντρωτική ικανότητα και  τη μάθηση των μικρών παιδιών, ενώ συγκριτικές μελέτες σε σχολεία θορυβωδών – ησύχων περιοχών έδειξαν συσχέτιση μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών. Οι πρώτοι είχαν χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις από τους μαθητές που το σχολείο τους ήταν σε ήσυχη περιοχή.


Οδηγίες Πρόληψης:

• Πριν την αγορά ενός παιχνιδιού που εκπέμπει ήχους, οι γονείς πρέπει να ελέγχουν τα επίπεδα της έντασης.
• Το κουμπί της έντασης των παιχνιδιών πρέπει να είναι γυρισμένο στο χαμηλότερο επίπεδο.
• Είναι καλό να γίνεται μια ενημέρωση σε νονούς και άλλους συγγενείς ώστε να αποφθεχθεί η αγορά δώρων που εκπέμπουν δυνατούς ήχους. Διαφορετικά υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής του δώρου, εκτός και αν μπορεί να γίνει η χρήση του σε υπαίθριο χώρο.
• Πρέπει να γίνει μια ενημέρωση στα παιδιά και στους εφήβους που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια ώστε  να έχουν την ένταση του ήχου χαμηλά, ενώ η μουσική στα mp3 players και τα iΡod πρέπει να διατηρείται στο μεσαίο επίπεδο της έντασης και ποτέ παραπάνω.
• Αν ένας έφηβος συμμετέχει σε συγκρότημα μουσικής ή χρησιμοποιεί οποιοδήποτε εξοπλισμό που εκπέμπει δυνατό ήχο (λ.χ. ηλεκτρική κιθάρα), πρέπει να φοράει προστατευτικά ακουστικά.


Πηγή:
Harvard Medical School
http://www.iatronet.gr/newsarticle.asp?art_id=2826
Ελευθεροτυπία 11/6/2005 
http://archive.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=11.06.2005,id=76434008, http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=8&ct=2&articleID=5387&la=1