NEWSLETTER

Προσθέστε εδώ το e-mail σας για να σας έχουμε πάντα ενήμερους






Αυξημένη Χοληστερίνη

Τι είναι η χοληστερίνη

Η χοληστερίνη ή χοληστερόλη είναι μια λιπαρή ουσία απαραίτητη στον οργανισμό για την παραγωγή βιταμίνης D, ορμονών και χολικού οξέος.

Ένα μεγάλο μέρος της χοληστερόλης παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό στο συκώτι. Επιπλέον, την προσλαμβάνουμε και από ορισμένα ζωικά τρόφιμα όπως κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η αύξηση της χοληστερίνης στο αίμα αποτελεί τη σημαντικότερη αιτία της στεφανιαίας νόσου, δηλαδή της στηθάγχης και του εμφράγματος.
Η υπερχοληστερολαιμία μαζί με το κάπνισμα, την υπέρταση και το σακχαρώδη διαβήτη αποτελούν τους 4 μεγαλύτερους παράγοντες κινδύνου για τη στεφανιαία
νόσο.

Η χοληστερίνη εναποτίθεται στα τοιχώματα των αγγείων, ιδίως των στεφανιαίων αγγείων της καρδιάς, σχηματίζοντας την αθηρωματική πλάκα, με συνέπεια το σχηματισμό θρόμβων και αποφράξεων των στεφανιαίων αγγείων, που οδηγούν στην εκδήλωση εμφράγματος του μυοκαρδίου.

Η χοληστερίνη μεταφέρεται στο αίμα με τη βοήθεια ενώσεων που λέγονται λιποπρωτεΐνες. Ορισμένες από αυτές ευνοούν το σχηματισμό της αθηρωματικής πλάκας και ανήκουν σ' αυτήν την κατηγορία που ονομάζουμε κακή χοληστερίνη ή LDL-χοληστερίνη (φυσιολογικά επίπεδα χαμηλότερα από 100mg/dl). Άλλες δρουν προστατευτικά, βοηθώντας την εξαφάνιση της πλεονάζουσας χοληστερίνης μέσα στα κύτταρα και ανήκουν στην κατηγορία που ονομάζουμε καλή χοληστερίνη ή HDL-χοληστερίνη (φυσιολογικά επίπεδα ψηλότερα από 40mg/dl ή να αντιστοιχεί πάντα στο 95% της συνολικής χοληστερίνης). Η φυσιολογική τιμή της ολικής χοληστερόλης σε άνδρες και γυναίκες είναι μέχρι 200mg/dl.


Οι διαταραχές της χοληστερίνης και των λιποπρωτεϊνών μπορεί να οφείλονται:

• Σε κληρονομικούς παράγοντες.

• Σε κάποια νόσο που αυξάνει τα επίπεδα χοληστερίνης όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, ο υποθυρεοειδισμός ή νοσήματα των νεφρών ή του ήπατος.

• Σε διατροφικούς παράγοντες, που είναι και οι πιο συχνοί.


Αντιμετώπιση

Η χοληστερίνη μπορεί να μειωθεί με την κατάλληλη δίαιτα και αν κριθεί αναγκαίο από το γιατρό, με τη χρήση ειδικών φαρμάκων. Η καλή χοληστερίνη μπορεί να αυξηθεί επίσης με την κατάλληλη δίαιτα, με το χάσιμο βάρους και με τη σωματική άσκηση.


Οδηγίες Πρόληψης:


• Καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

• Περισσότερα δημητριακά, προϊόντα ολικής αλέσεως και όσπρια.

• Περισσότερο ψάρι, κοτόπουλο, κουνέλι και σπανιότερα άπαχο μοσχάρι.

• Μειωμένη κατανάλωση χοιρινού, αρνιού, κατσικιού, βοδινού.

• Κατανάλωση άπαχου γάλακτος και γιαουρτιού.

• Περιορισμένη κατανάλωση τυριού - προτιμείστε ανθότυρο ή μυζήθρα που έχουν λιγότερα λιπαρά.

• Περιορισμένη κατανάλωση γλυκών ή φαγητών πλούσιων σε λίπος όπως παγωτά, σοκολάτες, γλυκά ή φαγητά με κρέμα γάλακτος, χάμπουργκερ, γαριδάκια, πατατάκια.

• Χρήση ελαιόλαδου στα φαγητά - αποφύγετε το βούτυρο ή τη μαργαρίνη.

• Μικρή κατανάλωση αυγών, μέχρι δύο την εβδομάδα.

• Ο λιναρόσπορος, τα αμύγδαλα και το αβοκάντο μειώνουν επίσης τη χοληστερίνη.